013-12 40 30

Katt hos ER VETERINÄR LINKÖPING

Onlinebokning

Vi har akuttider varje dag (som inte går att boka online)

Vänligen observera att alla onlinebokningar hos ER VETERINÄR är avsedda för besök på vår klinik. Om du behöver ett hembesök eller om du inte hittar det du söker i onlinebokningen, tveka inte att höra av dig till oss via e-post eller telefon.

Om djurägaren inte kan närvara vid avlivningen krävs det att ni fyller i en så kallad "Fullmakt för avlivning". (Klicka här).

Vanliga frågor och svar

Går det att boka allt online?

Tyvärr går det inte att boka online för exempelvis hembesök eller recept på p-piller.
Det går inte att boka vaccination under sommaren då det är för mycket akuta behandlingar under den tiden.
Om den behandlingen du söker inte är tillgänglig för bokning, tveka inte att ringa 013-12 40 30 eller mejla info@ervet.se för att boka en tid.

Onlinebokningar gäller inte djur som ......

Om ditt djur mår riktigt dåligt, upplever starka smärtor eller behöver genomgå en operation, exempelvis på grund av en böld (ej i samband med kastration), är ni varmt välkomna att kontakta oss. Vi tar gärna emot dessa djur, men vi ber er att ringa oss på telefon 013-12 40 30 innan ert besök. På så vis kan vi säkerställa att besöket blir så bra som möjligt och att vi avsätter tillräckligt med tid och resurser för er och ert älskade djur.

Fel bokningstyp vid onlinebokning, ex besiktning istället för vaccination. Vad sker då?

När du har genomfört din onlinebokning, vänligen gå in i din e-post och bekräfta att allt är korrekt. Om du upptäcker något som är felaktigt, tveka inte att kontakta oss via e-post eller telefon. Vi är alla människor och misstag kan hända.
Om du väljer att boka en "besiktning 1 djur" (tar 30 min) istället för "Vaccination 1-2 djur" (tar 15 min), tar du upp tiden för en behandling som kan vara avgörande för ett annat djur i behov av vård. Vi ser detta som onödigt, och därför kommer en avgift att tillkomma.

Uteblivet besök / Sen avbokning?

Vid uteblivna besök eller sen avbokning tillkommer en avgift. Varför är det så? Jo, vi har reserverat DIN tid för DIG som Du har bokat. Undantag görs vid uppvisande av intyg från veterinär eller läkare.
För mer information se här

Besiktning av rätt antal valpar/kattungar?

Vi ber er att noggrant boka det exakta antalet djur som kommer delta vid besöket. Tveka inte att nå ut till oss dagen innan, så vi kan säkerställa att vi har rätt tid reserverad för era djur. Vi fel antal djur kan en avgift tillkomma.

Vad gäller vid operation? 

Olika djur har unika fasteperioder inför en operation, och det kan vara avgörande att vara medveten om dessa. Om du är osäker på vad som gäller för just ditt djur, föreslår vi att du besöker sidan nedan för mer detaljerad information. Kom ihåg att djuret alltid ska ha tillgång till färskt vatten fram till operationen.
Olika djur ska fasta olika inför operation. Se här för mer information.

Fastande vid smärtsamma sjukdomar ?

Vid flera veterinärundersökningar är det av stor vikt att djuret är fastande. Detta är särskilt relevant vid smärtsamma ingrepp, som vid öronproblem, fukteksem (även kallat hot spot), inflammation i analsäckarna, bölder, och ofta även vid blodprovstagning. I vissa fall kan det bli aktuellt att ge lugnande medel för att minska obehaget för djuret. Om situationen är ytterst allvarlig kan det även bli nödvändigt att utföra en fullständig narkos för att säkerställa en trygg och smärtfri behandling.

Mitt djur har en smittsam sjukdom?

Om du har skäl att tro att ditt djur lider av en smittsam sjukdom, som till exempel kennelhosta, diarré, antibiotikaresistenta bakterier eller klåda, ber vi dig vänligen att informera oss innan du besöker oss. Detta gör vi för att säkerställa att besöket blir så smittsäkert som möjligt. Knacka gärna på dörren, så kommer vi ut till dig istället för att göra en inledande bedömning.

Behöver djuret fasta vid blodprov?

Vid flera av våra blodprover krävs det att djuret är fastande för att kunna få korrekta analysvärden. För att säkerställa de bästa resultaten bör det vuxna djuret vara fastande i 12 timmar. Ditt djur ska dock ha fri tillgång till färskt vatten under hela fastan. Tveka inte att ringa oss om du har frågor.

Vad gäller vid urinprov?

För urinprov är det mest fördelaktigt att använda morgonurin. Om det inte är möjligt bör urinen samlas in efter att den har varit i urinblåsan i minst fyra timmar. Det är av största vikt att urinen samlas in i en ren behållare eller burk. Den rekommenderade mängden att samla in är 10 ml. Provet bör förvaras i kylskåp och lämnas in inom två timmar efter insamlingen.

Vad gäller vid avföringsprov?

Det rekommenderas att ta avföringsprov vid tre olika tillfällen. Oftast utsöndrar parasiten inte ägg kontinuerligt. Det är avgörande att du noga observerar ditt husdjur och säkerställer att djuret inte äter avföring från andra djur dagen innan provtagningen. Om detta sker kan provresultatet bli felaktigt. Det är bäst att förpacka avföringen i plastpåsar och förvara den kallt tills den lämnas in för analys.

Mitt djur har blivit förgiftad. Vad göra?

Det finns en omfattande mängd information som är tillgänglig på internet. Vi rekommenderar starkt att ni alltid kontaktar en veterinär för att få den mest pålitliga rådgivningen. Information om olika slags förgiftningar, som till exempel huggormsbett och mer, kan ni hitta på Giftinformationscentralen - Klicka här.

Hur går betalningen till? Direktreglering?

Alla avgifter måste betalas efter ditt besök. Självklart accepterar vi de vanligast förekommande betalningskorten. Utöver detta erbjuder vi Swish och Klarna som smidiga betalningsmetoder. Med Klarna kan du välja att delbetala eller få en faktura. Tveka inte att fråga om prisuppgift innan behandlingen inleds. Det är av yttersta vikt att vi kommer överens om kostnaden innan ditt besök börjar.

Om ditt djur är försäkrat kan vi direktreglera med alla försäkringsbolag. Tänk på att ta med dig försäkringsbeskedet! Direktreglering kan endast utföras på vardagar och under kontorstid, och det tar vanligtvis runt 15-30 minuter. För denna tjänst tar vi ut en serviceavgift. Observera att det är varje djurägares ansvar att hålla sig uppdaterad om vilka villkor som gäller för den specifika försäkringen. Endast försäkringsbolaget har möjlighet att beräkna hur stor ersättningen blir.

Vid trafikskador begär försäkringsbolaget vanligtvis en polisanmälan för att kunna godkänna direktreglering; om detta inte kan tillhandahållas, krävs det annars att uppgifter om bilens förare och registreringsnummer finns tillgängliga.

Djurägaren kan inte vara med vid avlivning?

Om djurägaren inte kan närvara vid avlivningen är det avgörande att denne signerar en så kallad "Fullmakt vid avlivning" - Klicka här. Detta garanterar att ingen annan oavsiktligt avlivar någon annans djur. 

Om ni vill ha mer information om avlivningar och tillgängliga alternativ efteråt, rekommenderar vi att ni besöker vår sida om Avlivning - Klicka här.

Vaccination under sommaren? Går det?

Det korta svaret är nej! Eller rättare sagt, nja! Vi kommer att släppa några tider som går att boka, samma dag, dagen efter eller några dagar framåt. På sommaren har vi mycket mer att göra. Det kommer in operationer, sjuka djur och akuta fall. Då har vi ingen möjlighet att vaccinera. Men man kan alltid ringa oss, så ordnar vi med vaccination.

Tar ni även emot exotisk djur?

Ja, vi tar emot alla typer av smådjur, oavsett storlek eller art. Det är något som vi verkligen finner fascinerande och berikande. Varje liten varelse har sin egen unika personlighet och sina egna speciella behov, vilket gör att vårt arbete aldrig blir tråkigt.
djurklinik & butik

Finns i nya lokaler

ER VETERINÄR är i nyrenoverade lokaler på Skogslyckegatan 3A i Johannelunds Centrum, Linköping, bredvid skolan Nya Munken. Gratis parkering finns i Johannelunds Centrum.

Skogslyckegatan 3A, 587 26 Linköping

013-12 40 30

info@ervet.se

Öppettider: Helgfria vardagar 8:00-17:00, lunch mellan 12-13. Telefontid: Helgfria vardagar 8:00-11:30 och 13:00-16:30